پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00018:18 - 1395/03/25

وقتی بیمه ها از کاه کوه ساختند/ زنگ خطر مراکز درمانی دولتی

وجود بدهی بیمارستان ها، شاید دلیل استعفای رییس بیمارستان امام رضا نبوده اما می تواند دلیل ترک خدمت بسیاری از پرسنل در حوزه سلامت باشد.

کارگرآنلاین:  نیمه دوم بهمن ماه بود که خبری از سوی معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی مبنی بر آغاز پرداخت بدهی سازمان های بیمه گر به بیمارستان ها و مراکز درمانی، دست به دست شد. بدهی هایی که وجودشان، مراکز ارائه دهنده خدمات حوزه سلامت را سر پا نگه نمی دارد.

تایید این گفته هزینه ای برابر با استعفای رییس یکی از بیمارستان های شهر آمل را دربرداشت.

عباس قدیر رییس بیمارستان امام رضا(ع) روز گذشته استعفای خود را به رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ارائه داد که در پی آن دلایل استعفا وی، نبود امکانات درمانی ومنابع مالی کافی بیان شده بود.

بازتاب های این خبر با انتشار دلیل استعفا رییس این بیمارستان در فضای مجازی، تاجایی پیش رفت که قدیر بعد از تکذیب دلایل منتشر شده از زبان وی ، حاضر به گفت و گو با هیچ رسانه ای نشد.

وجود بدهی بیمارستان ها، شاید دلیل استعفای این پزشک نبوده است اما می تواند دلیل ترک خدمت بسیاری از پرسنل در حوزه ی سلامت باشد.

نارضایتی نیروی انسانی ، کمبود دارو و تجهیزات از جمله تهدیداتی است که نبود منابع مالی علت آن خوانده می شود. رئیس سازمان غذا و دارو نیز مشکلات گردش نظام دارویی و بدهی بیمارستان‌ها به شرکت‌های دارویی را ناشی از مطالبات سنگین از بیمه‌ها می داند.

مهرماه سال گذشته راه حل دست اندرکاران دولت تدبیر و امید و فعالان طرح تحول سلامت، دخالت بانک ها به عنوان عامل سوم در این حوزه اعلام شد.

آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه این موضوع مدت‌هاست که در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، گفت: این طرح روشی مترقی و پیشرفته است که می‌تواند زخم عمیق 20 ساله بیمارستان ها را درمان کند.

به گفته وی بر اساس این تفاهم نامه بیمارستان‌ها اسناد پزشکی خود را به سازمان‌های بیمه‌گر ارسال کرده و سپس به صورت ماهیانه نیز یک رونوشت از این اسناد را برای بانک ارسال می‌کنند. بانک نیز بر اساس این رونوشت نسبت به پرداخت 60 درصد از اسناد طی 15 روز اقدام می‌کند. بیمه‌ها نیز طی مهلت سه ماهه قانونی، اسناد را بررسی کرده و نسبت به پرداخت 40 درصد باقی مانده اقدام می‌کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت در دی ماه سال گذشته نیز از یاری رساندن یکی از بانک ها خبر داد و بیان کرد: در سال 94 بین 4 تا 5 ماه از مطالبات بیمارستانها از بیمه ها باقی مانده که سازمان تأمین اجتماعی در قالب قرارداددیگری علاوه بر این تفاهم نامه، قرار است حدود یک هزار و 600 میلیارد از بدهی های خود به بیمارستانهای وزارت بهداشت را از طریق تسهیلات این بانک پرداخت کند و این قرارداد تنظیم شده و امیدواریم تا بدهی های معوقه تا پایان شهریور ماه به سرعت پرداخت شود.

اما همچنان بعد از گذشت بیش از چهار ماه قائم مقام وزیر بهداشت به بدهی بیش از هفت هزار میلیارد تومانی بیمه ها اشاره کرد و افزود: تاکنون پرداختی از سوی بیمه‌ها در سال جدید انجام نشده است. بابت سال گذشته پنج هزار و 983 میلیارد تومان دریافت کرده‌ایم که از این ارسالی‌ها هفت هزار و 395 میلیارد تومان باقی مانده است.

ابلاغ مصوبه افزایش تعرفه ها سه روز بعد از انتشار آمار بدهی بیمه ها و راکد ماندن درصد میزان پرداختی مردم در بیمارستان های وزارت بهداشت طی این مصوب، داغ دل سازمان های بیمه گر را تازه کرد.

حال سوال اینجاست که افزایش متوسط 10 درصدی تعرفه ها در سال 95 چه بار مالی برای بیمه های مقروض دارد؟/باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین